Skip to content

ספר מספר 3- קפקא על החוף

מרץ 12, 2011

"קפקא על החוף" הוא רומן סוריאליסטי-ריאליסטי מאת הרוקי מורקמי. הוא לא אחד מאותם רומנים המכילים בתוכם משפטים שלמים, והוא גם לא אחד מאותם רומנים המלאים בדימויים מפוצצים. "קפקא על החוף" הוא רומן המספר סיפור, ולא סתם סיפור כי אם אחד טוב במיוחד, מרתק, מותח, מושך ונוגע ללב. סיפורו של קפקא טאמורה, נער בן חמש-עשרה הבורח מהבית על מנת למצוא את אימו שלקחה את אחותו ועזבה כאשר היה בן ארבע. מסעו של קפקא שזור גם בסיפורו של נאקאטה, זקן פגוע מוח היודע לדבר עם חתולים.

הכתיבה לכשעצמה אינה יפה במיוחד, אף על פי שהיא זורמת כמו נהר. המילים בהן משתמש מורקמי כדי לספר את הסיפור הן סתמיות, והתיאורים הנובעים מאותן מילים הם הוראות בימוי ותו לא. ראוי לציין כי הרעיון העומד מאחורי אותם תיאורים הוא יפה עד' מאוד. הספר עמוס במטאפורות מורכבות, ולמעשה, מרגע מסוים מתחיל להתייחס אל החיים כאל מטאפורה אחת גדולה בפני עצמה. הרעיונות הללו הם יותר מיפים, הם גם מעוררים השראה.

מורקמי לא מסתפק במטאפורות ומנסה את כוחו גם במספר לא מבוטל של פרובוקציות מיניות ובלתי מיניות. התיאורים המדוקדקים של קפקא מתלהב מהגוף הצעיר שלו ובפרט מהעורלה "והזין הצעיר", התיאורים האלו יכולים להרגיש מעט תלושים, אך בסופו של דבר אני חושב שיש בהם משהו והם תורמים לספר כזאת או אחרת. כל בן נוער (ואני מניח שגם כל אדם מבוגר), יודע כי המחשבות האלו, אודות סקס והגוף בכלל, תוקפות מפעם לפעם, בלי סיבה ובלי כלום. האקראיות בה המחשבות האלה תופסות את קפקא משכנעת. מצד שני, לא ברור לי למה נאקאטה צריך לציין פעם בשני פרקים שהוא הולך לעשות "קקה".

הדמויות בהן משתמש מורקמי כדי להעביר את אותן פרובוקציות לא משכנעות ואמינות במיוחד מלבד קפקא ועובדי הספרייה. למעשה, הדרך בה מורקמי מנסה להן אמינות היא שקופה בפני עצמה – איני חושב כי בני אדם טיפשים מציינים זאת פעם אחר פעם, ואומרים שאינם אוהבים סיפורים ארוכים שלוש פעמים באותו היום. נוסף על כך, השינוי אותו עובר הושינו (נהג משאית הפוגש נאקאטה במהלך המסע) מהיר וקיצוני מדי.

הדמויות (בעיקר אושימה) מעידות על כך שהספר נכתב על ידי אינטלקטואל יש בכך מן החיוב ויש מן השלילה. מן החיוב כיוון שהדבר מרחיב אופקים, וכיוון שהרמיזות למיתולוגיה היוונית, הנוצרית, קפקא, ומקורות נוספים הם מעניינים לכשעצמם ואף מהווים חידה בלתי פתורה. מן השלילה, כיוון שלמורקמי יש נטייה להיות דידקטי, ולא פעם וגם לא פעמיים מצאתי עצמי קורא הרצאה בפילוסופיה יוונית, לא שהשתעממתי, אבל לא את זה באתי לקרוא. מרתק לנסות ולהשוות בין "קפקא על החוף" ל"אלגנטיות של קיפוד", ואני ממליץ לכל מי שקרא ואהב את אחד מן השניים, לקרוא את האחד שלא קרא ולערוך את השוואה.

התפיסה הדטרמיניסטית שכל כך מאפיינת את הספר חרתה לי מעט, אף על פי שהדבר נעשה על מנת להעצים את האנלוגיה (או אולי האלגוריה והמטאפורה) לטרגדיות היווניות. היא עלולה להיות מייאשת במקצת ולעתים אף מעצבנת. נאקאטה סאן ההולך ממקום למקום בידיעה שכאשר יגיע ידע שיגיע וכשיצטרך לעשות את המאמץ יצליח, יכולה לעצבן במקצת. השלווה האופפת אותו לא מצליחה לפרוץ את הדף ולעבור את אל הקורא.

3 תגובות
  1. DewNestry permalink

    לא ביקורת עד כדי כך גרועה, האמת. הייתי ממליץ לך לעבור על זה ולתקן כל מיני דברים קטנים, ולנסח מחדש משפטים בודדים. אתה לא ממש חייב לכתוב ביקורת חדשה.

    ד"א, שכחת לציין מה רע בזה שאינטלקטואל כתב את הספר.

    בכל אופן, אולי אני אקרא את זה. אני חושב שיש לי את זה. (מפתיע, נכון?)
    התיאור של הכתיבה שלו מזכירה לי קצת את הזר (שנהיה הספר האהוב עלי, אני חושב).

  2. thegeekmagnet permalink

    נשמע ספר מרתק! ראיתי בחנויות אין ספור פעמים והתלבטתי אם לקנות..תודות לך ההתלבטות לגמרי נגמרה (:

    דרך אגב.. "אלגנטיות של קיפוד"…מתחיל חזק אבל קצת מאבד את זה לא? זה לפחות מה שאני חושבת..אמנם יצאתי קצת יותר משכילה אבל מבחינה עלילתית או ספרותית אי אפשר להגיד שנפלתי..בכל אופן פוסט ראשון שלך שיצא לי לקרוא ואני מאוד מתרשמת.. כל הרעיון של הבלוג בכלל מאוד יפה – המון בהצלחה!

  3. אני מוחמא נורא.
    אני לא יודע, אני יותר חיבבתי את אלגנטיות של קיפוד, הוא כן מאבד משהו אחרי שהעלילה מתקדמת, אבל הוא נשאר אנושי. האנושיות הזו שובה, לפחות אותי. מבחינה ספרותית – אף אחד מהספרים האלו הם לא הברקה יוצאת מן הכלל, מבחינה עלילתית "קפקא על החוף" דווקא כן. תודה על התגובה (:

להשאיר תגובה

